重磅消息!老馬:不了解高庭判為非公職員,反問難道納吉是苦力(kuli)? 大馬司法已死!

馬哈迪不解高庭判為非公職員 “難道納吉是苦力”

Kuli?哈哈哈……

馬哈迪。(檔案照)

(吉隆坡30日訊)前首相敦馬哈迪醫生說,若檳城首席部長林冠英都可被控上庭,他不解為何首相拿督斯裡納吉會被視為不是“公職人員”而被高庭撤銷訴訟,反問難道納吉是苦力(kuli)? 

“若首長一職是公職人員,為何首相不是?這(司法)並沒有貫徹一致性。”

馬哈迪是回應高等法庭宣布,納吉成功撤銷馬哈迪等三造,就一個馬來西亞發展有限公司(1MDB)舞弊 事件而起訴其行為失當的訴訟。

高庭法官以納吉並非公務員,而是“行政人員”之說,宣判該訴訟理由不成立。

馬哈迪為民主行動黨士布爹服務中心籌款晚宴致詞時,重申希望聯盟4黨已同意組成反對黨陣線,正商 討擬定共同標志和章程,同時議決各選區只派一名候選人上陣,這是勝出的唯一方式。

另外,努魯依莎說,一旦希盟執政,將遵守承諾分階段廢除消費稅。

因為我們不是小人!我們都是一家人,需合作確保納吉不會剝奪人民的權利。

努魯依莎在晚宴上大秀中文,呼籲大家一起推翻“小人”,並現場高喊“我們都是一家人”。

與會者包括馬哈迪夫人敦茜蒂哈絲瑪醫生、人民公正黨副主席努魯依莎、行動黨居鑾區國會議員劉鎮 東、泗岩沫區國會議員林立迎、黨員兼憲法專家阿茲巴裡等。

努魯依莎(左)和西蒂哈絲瑪聊得開懷。 

'Jika KM penjawat awam, adakah PM kuli?'

Tun Dr Mahathir Mohamad bingung bagaimana Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur boleh menolak saman misfeasansnya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Kata Dr Mahathir, kehairanan itu berpunca daripada keputusan berbeza dikenakan pada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, yang berdepan tuduhan rasuah membabitkan ahli perniagaan Phang Li Koon.

"Saya tak tahu, tetapi dalam kes Guan Eng dia adalah penjawat awam. Jadi, kalau ketua menteri penjawat awam, perdana menteri (siapa), kuli?" kata Dr Mahathir kepada Malaysiakini malam tadi.

Bekas perdana menteri itu diminta mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur 

menolak saman misfeasans bagi pegawai awam yang difailkan beliau dan dua yang lain terhadap Najib Razak.

Hakim Abu Bakar Jais memutuskan bahawa Najib - sebagai perdana menteri - bukan pegawai awam dan dengan itu menolak saman tersebut.

Tahun lepas, Lim mengaku tidak bersalah terhadap dua tuduhan rasuah yang berkaitan dengan tanah penukaran (daripada pertanian kepada perumahan), dan pembelian sebuah banglo RM2.8 juta di bawah nilai pasaran.

Pada 30 Jun tahun lalu, Lim mengaku tidak bersalah terhadap dua tuduhan rasuah berkaitan penukaran status tanah daripada pertanian kepada perumahan dan pembelian sebuah banglo RM2.8 juta di bawah nilai pasaran.

Lim didakwa di bawah Seksyen 23 Akta SPRM kerana didakwa menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan suapan untuk dirinya dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan penukaran tanah di Balik Pulau untuk Magnificent Emblem Sdn Bhd.

Terdahulu, Dr Mahathir menghadiri majlis makan malam dan kutipan dana DAP Seputeh di Kuala Lumpur.

Lebih 500 orang hadir di majlis berkenaan.

Kehadiran Dr Mahathir pada majlis itu juga disambut meriah apabila komuniti Cina berasak-asak mahu merakam gambar masing-masing bersama pemimpin berusia 92 tahun itu.

Malah, seusai Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) itu memberikan kata-kata aluan, beliau sekali lagi disambut tepukan gemuruh sekali gus menyaksikan hadirin bangkit sambil memegang sepanduk "Kleptokrasi".

參考來源

喜歡這篇文章嗎?立刻分享出去讓更多人知道~