回顧!腦子進水的副部長:大馬華人不要發白日夢!(內有馬來文 / 華文)

農工業副部長Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman針對中國大使黃惠康探訪茨廠街一事做出提醒,馬來西亞的華人不要發白日夢,以為【大老闆】來了,【乾爹】從中國過來是為了幫他們。

不要做這種白日夢。

他在周四的亞洲草藥貿易展覽開幕會上向媒體如是說。Image result for Tajuddin Abdul Rahman

Cina Malaysia jangan ingat China 『God Father』Duta China hanya mempertahankan pelancong daripada negaranya bukan mahu menyelamatkan Cina Malaysia. October 1, 2015 馬來西亞華人不要以為中國是【教父/乾爹】 (2015年10月1日) 中國大使不過是想保衛中國過來的遊客,而不是要拯救馬來西亞華人。

KUALA LUMPUR: Masyarakat Cina di negara ini diingatkan supaya jangan bermimpi bahawa Negara China akan membela dan menyelamatkan mereka sekiranya menghadapi kesusahan. 吉隆坡訊:本國的華人社團被提醒,不要發白日夢以為中國會在他們面臨困難時偏幫他們。 

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman membuat ingatan itu dengan merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Duta Besar China, Dr Huang Huikang ketika melawat Petaling Street. 農工業副部長Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman針對中國大使黃惠康探訪茨廠街一事做出提醒!

當時巫統組織的紅衫軍揚言想騷擾茨廠街——吉隆坡唐人街——中國大使適逢當時【正巧】去探訪華人。

後來基於各種原因,顯示那個恫嚇不過是虛張聲勢,滋事分子也被警察抓了,此事不了了之。

Orang Cina yang ada di Malaysia jangan beranganlah bila ada 「big boss」 datang, ada 「God Father」 datang dari negara China sebab nak tolong dia. Jangan berangan begitu,」 katanya semasa sidang media selepas merasmikan Pameran Perdagangan dan Persidangan Herbal Asia 2015 pada Khamis. 

Image result for Tajuddin Abdul Rahman Petaling Street.

馬來西亞的華人不要發白日夢,以為【大老闆】來了,【乾爹】從中國過來是為了幫他們。不要做這種白日夢。他在周四的亞洲草藥貿易展覽開幕會上向媒體如是說。 

Ahli Parlimen Pasir Salak itu berkata, kehadiran Duta Besar China itu hanyalah untuk membela pelancong dari negara itu bagi memastikan keselamatan mereka.

Duta China itu kata dia tidak akan membela mereka yang bermasalah dalam negara kita.

Dia hanya akan membela pelancong negara China di mana dia memberi jaminan Malaysia ini selamat, aman dan boleh datang melancong.

Dia kata nak lindungi rakyat dia bukan Cina Malaysia, buat apa nak campur tangan. Saya pun marah kalau dia campur tangan,katanya. 

這位Pasir Salak的選區議員說道,中國大使的蒞臨不過是想維護該國的旅客,以確保他們的安全。

該位中國大使說他不會包庇在我國犯事的中國人。

他只不過是要保護中國遊客,向他們保證馬來西亞是個安定且適合旅遊的地方。他說想保護的是他的人民不是馬來西亞華人,憑什麼要插手。如果他插手我也會生氣。他說。 Related image

Beliau turut memberi amaran kepada masyarakat Cina di Malaysia supaya tidak terlalu mengharap simpati orang luar untuk melindungi mereka.

Saya nak bagi amaran juga kepada Cina Malaysia jangan ingat bila ada masalah dia nak mengadu, sikit-sikit mengadu supaya ada yang lindungi mereka.

Nak kena lempang macam itu,katanya. 

他繼而警告馬來西亞華社不要過度期望外人的同情以保護他們。我也要給予馬來西亞華人一個忠告,不要以為有問題的時候他們可以去投訴,一點一點的投訴以期可以獲得保護。是想被掌摑嗎,他道。

參考來源

喜歡這篇文章嗎?立刻分享出去讓更多人知道~