大家請支持聽聽看!希盟【旺姐】任主席,敦馬任顧問!將獲得3名副主席的協助......分享出去讓更多人知道!(內附視頻)

旺阿茲莎將獲得3名副主席的協助,即土著團結黨總裁丹斯裡慕尤丁、國家誠信黨主席莫哈末沙布和行動黨秘書長林冠英

希盟領導層敲定 敦馬顧問 旺姐任主席

Image result for Pakatan Harapan wan azizah mahathir

(吉隆坡4日訊)為了應對14屆全國大選,希望聯盟已敲定了領導層名單,由前首相敦馬哈 迪將擔任顧問,國會反對黨領袖兼公正黨主席拿督斯裡旺阿茲莎則出任希盟主席一職。

據網媒“The Malaysian Insight”報導,儘管馬哈迪被任命為顧問,卻沒有執行權,而希 聯也設立了另一個顧問職,相信會由目前正在牢內的公正黨實權領袖拿督斯裡安華擔任。

旺阿茲莎也將獲得3名副主席的協助,即土著團結黨總裁丹斯裡慕尤丁、國家誠信黨主席莫哈末沙布和行動黨秘書長林冠英。

Image result for PPBM Muhyiddin

Image result for Amanah Mohamad Sabu

Image result for DAP Lim Guan Eng

此外,希望聯盟秘書處主席拿督賽夫丁將擔任希盟總秘書,行動黨副主席古拉則擔任財政。

這份領導層名單是希盟於上週日舉行的會議中議決,過後該名單將與希盟新標誌一起呈交給 社團註冊局(ROS)進行註冊。

除了要職,各黨也會各派3名代表成為希聯主席理事會成員:公正黨的代表包括署理主席拿 督斯裡阿茲敏阿裡、副主席努魯依莎及總秘書拿督賽夫丁。

土團黨的代表達則有署理總裁拿督斯裡慕克裡茲、副主席丹斯裡阿都拉昔和總秘書拿督沙魯 丁;誠信黨的代表是署理主席沙拉胡丁、副主席慕扎希和總秘書安努亞達希,而行動黨的代 表是全國代主席陳國偉、副主席郭素沁以及全國組織秘書陸兆福;。

不過,行動黨國會領袖林吉祥並沒有在希盟領導層名單當中,相信這是因為林吉祥近來飽受 國陣的攻擊,指他是希盟內的實權領袖,林吉祥想要當首相等,因此,將林吉祥納入名單內可能會影響選票。 

Post Pic

Tiada Nama Tun Mahathir, Hanya Wan Azizah Dilantik Pengerusi Pakatan Harapan

KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan sudah menetapkan senarai majlis presidennya untuk diserah kepada Pendaftar Persatuan dengan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengerusi dan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penasihat.

Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub juga membayangkan kemungkinan senarai itu juga mewakili kabinet bayangan gabungan pembangkang berkenaan.

“Senarai itu hanya jawatankuasa sementara. Kami perlu mendaftar dengan RoS nama Pakatan Harapan, matlamat kami adalah untuk menggunakan senarai ini dan simbolnya pada pilihan raya umum akan datang.

“Kami juga bersetuju untuk menamakan beberapa tokoh daripada setiap parti untuk membuktikan kami amat serius, terutama dengan kehadiran (PPBM), ini masa tepat untuk menunjukkan kepada awam, kami serius, maka semua nama besar tersenarai dalam jawatankuasa sementara,” katanya dipetik Malay Mail Online.

Ditanya sama ada gabungan pembangkang itu menetapkan senarai Kabinet bayangan mereka, Salahuddin berkata, senarai majlis presiden itu memberi mesej tersirat kepada rakyat mengenai pemimpin yang mereka rasa boleh diberikan kepercayaan.

Awal hari ini, portal berita The Malaysian Insight menyiarkan berita bersandarkan sumber bahawa Pakatan Harapan sudah menetapkan senarai pegawai atasannya bagi menghadapi pilihan raya umum ke 14 (PRU14) yang dibuat dalam satu mesyuarat Ahad lalu.

Menurut laporan, Presiden PKR dan Ketua Pembangkang Dr Wan Azizah akan mempengerusikan majlis berkenaan bersama tiga naib pengerusi: Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin, Presiden Amanah Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

Datuk Saifuddin Abdullah akan bertindak sebagai setiausaha agung gabungan itu manakala Naib Presiden DAP M. Kulasegaran bertindak sebagai bendari.

Laporan itu juga berkata, setiap parti komponen akan mempunyai tiga perwakilan dalam majlis presiden.

Datuk Seri Azmin Ali, Nurul Izzah Anwar dan Datuk Saifuddin Nasution Ismail akan mewakili PKR; Salahuddin, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa and Anuar Tahir akan mewakili Amanah.

DAP pula diwakili oleh Tan Kok Wai, Teresa Kok dan Anthony Loke.

Sementara tiga wakil PPBM adalah Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman dan Datuk Dr Shahruddin Md Salleh.

Ahad lalu, Wan Azizah mengumumkan empat parti komponen Pakatan Harapan sudah menetapkan logo dan senarai kepemimpinan untuk permohonannya pendaftarannya.

參考來源

喜歡這篇文章嗎?立刻分享出去讓更多人知道~