國際突發消息!畫面曝光!驚人一幕!IS疑犯曾與納吉見面,一起合照!真的讓全球人傻眼......

国际突發消息!畫面曝光!驚人一幕!IS疑犯曾与纳吉见面,一起合照!真的讓全球人傻眼......

土耳其男子疑被人掳走

土籍校长被捕 6年前曾与纳吉合照

根据面子书流传的旧照,卡拉曼(左)2011年曾与纳吉见面。

(吉隆坡7日讯)日前先后被我国警方扣留的3名土耳其男子,其中一名身为校长的被扣留者卡拉曼,曾 在首相拿督斯里纳吉于2011年首次出访埃及前,一起合照。 

根据英国《卫报》报道,卡拉曼曾担任马来西亚-土耳其对话协会秘书长;该协会在面子书中证实,纳 吉曾会见过卡拉曼。

疑涉土国政治斗争 根据我国官方的说法,警方是为了调查威胁国家安全的案件,而扣留卡拉曼和另两名男子;不过根据 《卫报》,土耳其民众怀疑他是因总统埃尔多安打压反对派的行动,而被人抓走。

卡拉曼居留马来西亚已有14年,是一所国际学校的校长。

网上流传卡拉曼被4人抓走的片段,而卡拉曼被指与反埃尔多安的土耳其教士居伦有联系,令土耳其舆论怀疑这才是他被捕的原因。

副首相兼内政部长拿督斯里阿末扎希博士日前出席一项活动时表示,3名被捕男子涉及散播、影响与资 助极端组织活动;马来西亚不希望有外国人以受训、工作或以游客身分,在境内作违法行动,破坏国家 安宁和谐。 

11073_1568866163383002_1103606178829697594_n-940x580

↓↓ 国际 相關新聞 ↓↓

土籍校長於馬國被捕 反恐行動惹質疑

卡拉曼(左)曾與納吉布(右)見面。

馬來西亞昨日證實,警方以資助極端回教組織伊斯蘭國(IS)為由,拘捕3名土耳其疑犯。

英國傳媒報道,其中一名被捕的土耳其人為校長,曾與馬國總理納吉布見面,土國民眾懷疑他是因總統埃爾多安打壓反對派的行動,而被人抓走。

馬國拘捕3名土耳其人的消息傳出後,有指其中一名被捕者,為馬來西亞土耳其對話團組織的秘書長卡拉曼,他同時是當地一間國際學校的校長,已在馬來西亞居留14年。

在2011年,納吉布出訪土耳其前,曾與卡拉曼會面。

網上流傳卡拉曼被4人抓走的片段,而卡拉曼被指與反埃爾多安的土耳其教士居倫有聯繫,令土耳其輿論懷疑這才是他被捕的原因。

馬來西亞副總理兼內政部長扎希德出席一個活動時表示,3名被捕男子涉及散播、影響與資助極端組織活動。

馬來西亞不希望有外國人以受訓、工作或以遊客身份,在境內作違法行動,破壞國家安寧和諧。

↓↓ 马来文 相關新聞 ↓↓

Lelaki Turki ditahan polis pernah jumpa Najib pada 2011

najib_talk_600_new

PETALING JAYA: Seorang daripada 3 warga Turki yang ditahan di Malaysia sejak 2 Mei lalu, Turgay Karaman pernah menemui Datuk Seri Najib Razak di Kuala Lumpur sebelum lawatan rasmi perdana menteri ke Turki pada Fepuari 2011, lapor The Guardian.

Dalam laporan itu, The Guardian turut menunjukkan gambar pertemuan itu dan menyatakan Turgay yang merupakan Setiausaha Agung Persatuan Dialog Turki-Malaysia ketika itu, menemu bual Najib.

Gambar dan butiran pertemuan itu disiarkan di Facebook persatuan berkenaan.

Turgay yang juga pengetua Time International School di Ipoh, ditahan di ibu negara pada 2 Mei lalu.

Polis turut menahan rakan senegaranya, Ihsan Aslan pada hari sama.

Keesokannya, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menerusi Twitternya mengumumkan Turgay dan Ihsan ditahan kerana disyaki terbabit kegiatan “mengancam keselamatan Malaysia” dan disiasat di bawah Seksyen 130 Kanun Keseksaan.

Isteri Turgay, Ayse Gul Karaman dan isteri Ihsan, Ainnurul Aisyah Yunos Ali Maricar berkata, polis tidak pernah memaklumkan penahanan itu kepada mereka walaupun ketika laporan polis dibuat kerana menyangkakan 2 lelaki itu diculik.

Mereka hanya tahu suami ditahan polis berdasarkan laporan media yang memetik Khalid.

Pada hari sama, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, Turgay dan Ihsan ditahan kerana disyaki mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas IS.

Seorang lagi lelaki Turki, Ismet Ozcelik, yang juga pemegang kad Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR), ditahan pada 4 Mei lalu.

Ismet, seorang pensyarah universiti yang berkunjung ke Malaysia, pertama kali ditahan polis Malaysia pada Disember 2016 selepas pihak berkuasa Turki membatalkan pasportnya.

Selepas hampir sebulan dipenjarakan, Ismet dibebaskan dengan UNHCR mengeluarkan kad pelarian kepadanya.

Dalam pada itu, The Guardian melaporkan akaun media sosial Turgay mempromosikan pelbagai buku seperti masakan Turki dan sufisme, cabang mistik Islam yang dibenci penyokong tegar jihad.

Beliau dilaporkan turut mengikuti sebuah kumpulan rangkaian global untuk komuniti LGBT dan sekutu mereka dalam akaun Linkedln beliau.

Laman web dikendalikan pembangkang Turki membuat spekulasi Turgay, Ihsan dan Ismet mungkin menjadi mangsa buruan global kerajaan Turki.

Mereka takut ketiga-tiga individu itu dipaksa kembali ke Turki, di mana Presiden Recep Tayyip Erdogan memburu sesiapa sahaja yang disyaki walaupun mempunyai kaitan jauh dengan pengkritiknya, lapor The Guardian.

Menurut laporan itu, agensi berita kerajaan Turki mendakwa Turgay mempunyai kaitan dengan Fethullah Gulen, seorang pendakwah disegani yang hidup dalam buangan di Amerika Syarikat dan dituduh kerajaan Recep Tayyip mendalangi cubaan rampasan kuasa pada Julai 2016. Beliau bagaimanapun menafikan dakwaan itu.

Laporan itu turut memetik peguam Turgay sebagai berkata, polis memaklumkan tiada rekod anak guamnya ditahan ketika laporan polis mengenai kehilangannya dibuat.

Khalid hanya mengesahkan penahanan Turgay selepas berita mengenai “penculikannya” disiarkan dan isterinya merayu bantuan kerajaan menerusi sebuah video.

Semalam, polis mengesahkan 3 lelaki Turki itu ditahan di Bukit Aman mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma), dan mereka sedang disiasat di bawah Seksyen 130J Kanun Keseksaan. Sosma membenarkan polis menahan suspek selama 28 hari tanpa perbicaraan.

Polis memaklumkan keluarga dan peguam, mereka hanya boleh menemui suspek Khamis depan.

參考來源

喜歡這篇文章嗎?立刻分享出去讓更多人知道~