今日最猛【老馬在公開演講下狠罵當今的馬來人】快看...句句屬實的話讓同胞們覺醒!

馬哈迪悲嘆馬來人貪婪賠掉民族和國家

馬哈迪今早在部落格發表一篇文章,題為“SAYANG BANGSA DAN NEGARA”悲嘆馬來人民族和國家精神的沒落,取而代之的是追求名利,並認為貪婪文化會吞噬民族,讓馬來人沒落成為歷史。

敦馬哈迪在最新一篇部落格文章,悲嘆現今的老中青三代馬來人,失去了民族和國家精神,不願為此付出或面對一些風險。

(雪蘭莪·八打靈再也29日訊)“如果不給一點錢、合約、職位或頭銜等來利誘,就算國家解體了他們也覺得無關緊要,不願做任何付出去挽救國家”,敦馬哈迪在最新一篇部落格文章,悲嘆現今的老中青三代馬來人,失去了民族和國家精神,不願為此付出或面對一些風險。

馬哈迪今早在部落格發表一篇文章,題為“SAYANG BANGSA DAN NEGARA”悲嘆馬來人民族和國家精神的沒落,取而代之的是追求名利,並認為貪婪文化會吞噬民族,讓馬來人沒落成為歷史。

馬哈迪以自身經歷寫道,過去他生長在馬來人聯合起來斗爭的時代,為了擺脫英國殖民政府。“那個時候只有民族精神在支撐著我們,不惜捐獻微薄的金錢去成就斗爭。那時候根本不求任何回報,除了為國家的尊嚴。”

然而今天的馬來人改變了許多。馬哈迪寫道,大多數的馬來人已經不再疼惜民族和國家。馬來人捍衛民族精神被譏為種族主義者,並且為這股馬來人精神感到羞愧。

“現在大多數馬來人不願意犧牲安逸的生活,為自己的民族和國家去斗爭。”

“我感到非常難過,無論是老中青三代的馬來人,他們之間失去了民族精神。”馬哈迪批評他們不願為此犧牲,即使面對一點風險,他們都已經躲得遠遠的。如果沒有用金錢、職位或頭銜,合約等其它東西來利誘,就算國家解體了他們也覺得無關緊要,不願做任何付出去挽救國家。

當這種貪婪文化取代了愛國精神,這個民族的下場將會敗退,甚至從此在地球上消失。他寫道,在人類的歷史裡已經有太多民族不復存在。

未來的歷史課將會這麼記載寫道:“某個早前的年代,有個已經消失的馬來民族,他們的民精神因為被貪婪取代而滅亡”。

馬哈迪部落格文章原文:

1. Saya membesar di zaman perjuangan melawan Malayan Union dan membebas negara dari penjajahan British.

2. Diwaktu itu semangat kebangsaan sahaja yang mendorong saya dan kawan-kawan bergerak dan berkorban duit sendiri yang sedikit bagi menjayakan perjuangan. Tidak ada harapan untuk mendapat apa-apa balasan selain dari tebusan maruah bangsa.

3. Hari ini orang Melayu sudah banyak berubah. Bagi ramai dari kita, sudah tidak ada lagi kesayangan kepada bangsa dan negara. Semangat kebangsaan dicemuh sebagai perkauman – racist. Kita malu jika bersemangat Melayu.

4. Sekarang ini ramai yang tidak boleh menerima bahawa seseorang boleh sayang kepada bangsa dan negara sehingga sanggup korban keselesaan hidup diri sendiri.

5. Sesungguhnya saya amat sedih akan kehilangan semangat kebangsaan di kalangan orang Melayu, tua dan muda. Jika tidak diupah dengan duit, pangkat atau jawatan, kontrak atau sebagainya biarlah negara hancur, tidak ada apa-apa yang sanggup dibuat untuk menyelamatnya. Jauh sekali dari menghadapi sedikit risiko.

6. Apabila budaya ini mengganti semangat kebangsaan alamatnya ialah bangsa ini akan gagal dan akan hilang dari muka bumi ini.

7. Dalam sejarah manusia banyak sudah bangsa-bangsa yang sudah tidak ada lagi. Ada yang hanya tercatit dalam buku sejarah. Ada yang hilang sama sekali.

8. Apakah buku sejarah di zaman akan datang akan tertulis didalamnya, “Maka di zaman dahulu terdapat satu bangsa yang dikenali sebagai Melayu, yang sudah pun hilang, kerana semangat bangsa luput diganti dengan ketamakan nafsu”.

9. Wallahu A’lam.

參考來源

喜歡這篇文章嗎?立刻分享出去讓更多人知道~